
Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024
In december 2024 voerde Toerisme Vlaanderen voor de vierde keer hun jaarlijks, internationaal reputatieonderzoek uit.
Het onderzoek liep in twaalf Europese landen en de Verenigde Staten.
In totaal werden 13.000 reizigers bevraagd over hun kennis van Vlaanderen en de Vlaamse steden, de aantrekkingskracht van Vlaanderen als vakantiebestemming, hun bezoekintentie en de redenen om naar Vlaanderen te reizen.
Benieuwd naar alle resultaten? Bekijk hier het volledige rapport.
Hieronder verzamelen we de belangrijkste inzichten over het internationaal toeristisch potentieel van Mechelen.
Mechelen in de kijker
Bekendheid
• 24% van de bevraagden geeft aan Mechelen te kennen
• dat is een lichte daling ten opzichte van vorig jaar. Ook Leuven en Gent zagen hun bekendheid licht dalen, terwijl Brugge en Antwerpen stabiel bleven.
• cijfers per doelmarkt:
- o Nederland: 65% kent of heeft Mechelen al bezocht
- o Duitsland: 28% kent of heeft Mechelen al bezocht
- o Frankrijk: 21% kent of heeft Mechelen al bezocht
- o Verenigd Koninkrijk: 12% kent of heeft Mechelen al bezocht
Spontane associaties
Aan mensen die Mechelen kennen, werd gevraagd welke associaties spontaan in hen opkomen:
• 24% denkt aan cultuur en erfgoed
• 13% noemt eten en drinken
• 8% denkt aan landschappen
Bezoekintentie
Aan reizigers met concrete plannen om naar Vlaanderen te reizen, werd gevraagd welke steden ze willen bezoeken:
11% van hen noemt Mechelen als mogelijke bestemming. Dit zijn de resultaten voor dezelfde vraag opgesplitst per land:
- o Nederland: 14%
- o Verenigd Koninkrijk: 19%
- o Duitsland: 11%
- o Frankrijk: 9%
Reistrends
• 83% van de Fransen combineert verschillende Vlaamse steden tijdens één reis
• bij de Nederlanders is dat anders, daar kiest 43% voor verblijf in één stad
Motieven om Vlaanderen te bezoeken
Reizigers linken Vlaanderen vooral aan zijn historische steden en cultureel erfgoed. Dat blijft de belangrijkste reden om voor Vlaanderen te kiezen als vakantiebestemming.
Besluit
Visit Mechelen gaat verder aan de slag met deze inzichten en trends. Zo maken we onze ambitie om te groeien op de interessantste internationale markten verder waar, via uitgekiende productontwikkeling, een doordacht onthaal en gerichte promotie-inspanningen.