Learnings CityDNA herfstcongres 2025

CityDNA herfstcongres 2026: ‘Reshaping, Rebalancing and Regniting the visitor economy’

Mechelen is lid van de Europese alliantie CityDNA, waar stedelijke bestemmingen delen en inspireren. In oktober vond het herfstcongres plaats. We namen deze inzichten voor je mee 

Het herfstcongres van CityDNA was een oefening in authenticiteit en verbinding. De vele gesprekken en cases herbevestigden dat de toekomst van toerisme niet enkel kan draaien rond groei in cijfers, ook -en vooral- rond groei in betekenis.

Steden die hun verhalen delen, bewoners betrekken, bezoekers laten participeren en ondernemers doelgericht inspireren, bouwen aan een duurzame en veerkrachtige toekomst voor iedereen.

Met deze impactvolle omslag zijn we in Mechelen al sinds 2018 aan de slag, binnen onze florerende strategie. Het is dan ook bijzonder om zien dat, mede vanuit ons leiderschap, ook de grootste Europese steden deze omslag maken.

Hoe kan ook jij hier meteen mee aan de slag?

  • Tip 1: ‘You do you’: werk vanuit wie je bent

Authenticiteit is geen modewoord: het is de ruggengraat van toeristische ontwikkeling met positieve impact.  Steden en organisaties die leunen op hun DNA (de som van geschiedenis, geografie, eigenaardigheden, littekens,..), vallen op en laten een voortdurende indruk na. Wanneer een plek of organisatie haar ware verhaal vertelt en volgt, voelen mensen dat ze erbij horen, zelfs als tijdelijke passant.

 

  • Tip 2: Creëer positieve impact

De beste ontwikkelingen maken een plek instant beter. Ze vertrekken vanuit noden en uitdagingen van een bestemming of organisatie. Denk aan initiatieven die bezoekers uitnodigen om iets terug te geven, zoals ‘Als muren konden praten’ van Visit Mechelen en ‘Closed for maintenance’ van de Faroer Eilanden.

Bezoekers vertrekken niet alleen met foto’s, ook met een positieve impact, voor zichzelf en de plek. 

  • Tip 3: Vertel nieuwe, oude verhalen

De nieuwste verhalen zijn misschien gewoon oude in een hedendaagse vermomming. Verborgen verhalen, vergeten of weggeduwd, terug ontsluiten, creëert impact. Ze opnieuw vertellen herinnert ons aan wie we zijn en waarom een stad is wie die is – en kan worden. Ze geven betekenis vanuit het échte DNA van een stad, en laat bezoekers met vernieuwde inzichten terug vertrekken. 

 

Luistertip
Meer weten over het ontrafelen van het DNA van steden? Dan is deze podcastreeks een ontdekking: www.thednaofcities.com/.   

Meer informatie van CityDNA vind je op deze website: www.citydestinationsalliance.eu.

Bezoek Mechelen Virtueel