aikonproducties_toerismemechelen-143_lores.jpg

Persbericht: Mechelen scoort opnieuw in Financial Times

Mechelen scoort opnieuw in Financial Times

Voor de derde keer op rij domineert Mechelen de prestigieuze ranking van de fDI European Cities and Regions of the Future. In het rapport scoort Mechelen liefst 4 keer, beter dan de grootsteden Antwerpen, Gent en Brussel die in hun categorie telkens maar 1 keer worden vermeld.

Elk jaar publiceert fDI Magazine een lijst met de Europese steden van de toekomst. Gisteren zetten het investeringsmagazine van het Britse zakenblad Financial Times de rapporten online. Daarvoor hanteert de redactie verschillende toekomstgerichte categorieën zoals economisch toekomstpotentieel, inzet van slimme technologie, ondernemingsklimaat en levenskwaliteit.  In 2016 dook Mechelen voor de eerste keer op in deze internationale ranking met drie vermeldingen in de categorie microsteden. Dat zijn de Europese steden onder de 100.000 inwoners. Sindsdien gaat het voor de stad aan de Dijle in stijgende lijn.

Net als vorig jaar haalt Mechelen de zesde plaats in de categorie ‘Micro European Cities of the future 2018/2019. Zij is de eerste stad van het Europese vasteland in deze categorie.  Burgemeester Bart Somers is trots en benadrukt de opvallende prestatie van zijn stad: “Alleen enkele steden in Ierland en de UK gaan ons voor. Dan volgen nog drie vermeldingen voor Mechelen. Voor de categorie ‘connectiviteit’ scoren we zelfs de eerste plaats, voor ‘economisch potentieel’ plaats tien en voor ‘FDI-strategie’ de vijfde plaats. Indrukwekkend, als je weet dat Mechelen de enige Vlaamse centrumstad is die voorkomt in deze rankings. Zelfs de Vlaamse grootsteden Antwerpen en Gent komen in hun categorie van grootte maar één keer aan bod. Zo ook Brussel.”

Daarmee behoort Mechelen volgens deze buitenlandse krant tot de top van de Europese kleinere steden. “Het is een erkenning voor het gevoerde beleid de voorbije jaren. Maar bovenal is het toch een economische opsteker. Het betekent dat onze stad nog nadrukkelijker op de internationale radar staat te knipperen als ideale toekomstlocatie voor nationale en internationale investeerders. Het magazine wordt gelezen door meer dan 200.000 professionals wereldwijd en zal ook verspreid worden tijdens de Annual Meeting van het World Economic Forum volgende maand in Davos. Evident houdt dat op termijn voor Mechelen een socio-economische return in”, maakt Somers zich sterk.

In het FDI rapport Strategy Awards dat tegelijkertijd apart werd gepubliceerd kreeg Mechelen ook een prijs voor het gebruik va nieuwe technologie. “Het gaat om de virtual reality tour van de stad die we vorige jaar in juni hebben gelanceerd en vooral de manier waarop we deze tool inzetten bij prospectie door bedrijven, maar ook door touroperatoren.  Zij kunnen bijvoorbeeld online al onze hotels al van binnen bekijken”, duidt Somers. De site, www.virtueelmechelen.be  wordt trouwens continu aangevuld met nieuw 3D materiaal.

Voor het binnenhalen van het Japanse biotechbedrijf Nipro heeft Mechelen ook een prijs gekregen in de rubriek ‘international outreach’. “Niet verwonderlijk, als je weet dat we voor de Europese poot van deze Japanse reus in concurrentie waren met Hamburg. Dankzij onze score voor connectiviteit en snel administratief schakelen gaven we Hamburg het nakijken”, weet Bart Somers nog.

Bijlages:
link naar beide fDI rapporten https://we.tl/t-z2IdDryWTj

Persinterviews: Bart Somers (burgemeester) M 0478 90 89 59
Persmateriaal: persbericht - rapporten

Andere persberichten:

2017_10_30 Bewonersonderzoek draagkracht Toerisme: Fiere Mechelaars steunen toerisme

2017_09_13 Visit Mechelen kijkt terug op topzomer

2017_06_23 Mechelen als eerste stad in de Benelux in virtual reality te bezoeken

mechelen 360